توجه ! برای مشاهده تصاویر موجود در تمامی پست های این وبلاگ در اندازه بـزرگ و قالب اصلی روی آن کلیک کنیـد

۱۹ آذر ۱۳۹۵

عکسی از حصار قدیمی اطراف بقعه شیخ شهاب الدین اهری


این عکس را حدود ده دوازه سال پیش از تنها تکه باقیمانده دیوار و یا بقولی حصار دور بقعه و پارک شیخ شهاب الدین اهری گرفته ام . در اینترنت هرچه گشتم تا تاریخچه اش را پیدا کنم نشد که نبود ! یک تحقیق سردستی که کردم گفتند : این دیوار در زمان شاه اسماعیل صفوی بنا گردیده که گویا قزلباش ها در پشت آن تمرینات نظامی انجام می داده اند . و شاید بتوسط آنها ساخته شده است ...
حالا تاریخچه اش به کنار که هیچ مطلب قابل اعتمادی برایش پیدا نکردم عکسی هم از این حصار ندیدم نمیدونم چرا ! بجز تصویری که سایت عصرایران در مورد تخریب این حصار در زمان زلزله  سال 91 اهر آورده است  . ممنون خاهم شد اگر کسی از دوستان اطلاع دقیقی از تاریخچه اش داشته عنایت کند تا در پی نوشت این پست بیاورم به یادگار . 
 دیدن پارک شیخ شهاب و همچنین ساختمان مهمانسرای زمان شاه  و گنبد آرامگاه شیخ شهاب الدین اهری  از دور هم حلالتان  باد 

لینک کمی مرتبط :
عصر ایران طی یک گزارشی بنقل از نصر نیوز در زمان زلزله سال 91 اهر  و تخریب این دیوار همراه با تصاویری از آثار تاریخی آسیب دیده  دیگر بدون اشاره به تاریخچه و سابقه آن  با ارائه  تصویر زیر نوشته است :

آثار تاریخی تخریب شده در زلزله اهر (+عکس)

زلزله 21 مرداد ماه 1391 منطقه ارسباران اکثر بناهای اهر از جمله بقعه شیخ شهاب الدین، حصار خشتی، مسجد جامع، خانه دکتر قاسم خان اهری، خانه امیر ارشد، کاروانسراهای گوره درق و شاه عباس گوجه بئل و بازار اهر آسیب دیده اند که تاکنون فقط بازار اهر مرمت و بازسازی شده است.

توضیح اینکه  تاریخ عکس نصر نیوز چند سال بعد از عکس من بوده و بعد از کمی مرمت و بازسازی گرفته شده است  .
یک اهری و اتفاقات ساده     صادق اهری 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...