توجه ! برای مشاهده تصاویر موجود در تمامی پست های این وبلاگ در اندازه بـزرگ و قالب اصلی روی آن کلیک کنیـد

۱۷ آبان ۱۳۹۵

" یایلیق " ثبت جهانی شد


"یایلیق" یک نوع روسری زنانه و بنوعی چارقدی است که از زمانهای قدیم بانوان عشایر ، بخصوص عشایر منطقه ارسباران و قره داغ از آن برای پوشاندن سر و گردن و چانۀ خود استفاده میکردند . این نوع چارقد  با رنگهایی فوق العاده زیبا و متنوع در بین زنان عشایر منطقه رواج فراوانی داشت که متاسفانه اخیرن مقدار زیادی از مد افتاده است و تنها پیرزنان  عشایر و روستایی معمولن از آن استفاده می کنند . البته بانوان بروز! و مد طلب فعلن مشتری پروپاقرص این روسری هستند .
اخیرن یایلیق و چارقد آذربایجان که در برخی از مناطق آذربایجان به آن ” کل آغایی ” و در برخی دیگر از مناطق نیز به آن ” شاماخی (کلمه روسی است)” گفته میشود در لیست میراث فرهنگی ناملموس جهان به ثبت رسیده است . چارقد در لباس سنتی آذربایجان بیانگر غیرت و تعصب و رنگ چارقد بیانگر رنگ گلهای وحشی کوههای آن و نیز جنسهای مختلفه آن مناسب چهار فصل در آذربایجان میباشد.
"کل آغایی" یا همان یایلیق نوعی چارقد نازک و ظریف مخصوص تابستان است که  در گذشته سمبل ، آبرو و حیثیت یک دختر آذربایجانی بود . روایت است که اگر دختری یایلیق خود را گم میکرد و پسری نیز آن را پیدا میکرد طبق سنت دیرینه آذربایجان آن دختر باید با آن پسر ازدواج میکرد .


این چارقد بزرگترین چارقد آذربایجانی ، قشقایی، ترکمنی است و حداقل انداره هر ضلع آن یک متر و نیم است.
لازم بتوضیح است که یایلیق از صنایع دستی کشورمان  بحساب می آید .
پ ن : من و روانشاد پدرم تا اواخر سال هفتادودو همراه کار بزازی و فروش پارچه  ، به فروش یایلیق ِ "باش" و "آلین" (نوعی از کل آغایی در اندازه ای کوچک که دور سر پیچانده و گره زده میشد ) تا کلاغه ای "باش" را که بزرگتر بود و تمامی سر و گوش و گردن و چانۀ زنان را می پوشاند محکم در سر نگهداری کند .
پ پ ن : تصویری از خودم در سال حدود هفتاد و یک را در مغازه که در سمت چپ  قفسه هامان مملو از یایلیق بود و فروش خوبی هم داشت را بیادگار میذارم اینجا . اجرش با خدا :)

بقیه تصاویر در ادامه مطلب 







 یک اهری و اتفاقات ساده, صادق اهری
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...